donderdag 2 februari 2012

Tijd en heel veel aandacht

In mijn column in De Eerstelijns van februari ga ik in op de winst die behaald kan worden als we tijd en aandacht besteden aan de mens die om hulp vraagt; winst op het gebied van gezondheid én geld. Tijd en aandacht om te zoeken naar de vraag achter de vraag, of de oplossingsrichting die voorbij gaat aan de symptomen van een bepaalde (chronische) ziekte.

Ik schreef al eerder over prachtige voorbeelden in Camden en Kinzigtal en een sprekend Nederlands voorbeeld in Utrecht. Hierover pratend met artsen en verpleegkundigen bespeur ik enerzijds een verlangen om op deze manier te kunnen werken en anderzijds de zware praktijk van alledag waarin men nog maar nauwelijks het hoofd boven water kan houden. Wie doorbreekt deze vicieuze cirkel?

De Eerstelijns Februari 2012

View more documents from Jeroen Cornelissen
Aanvulling op 1 maart 2012:
BMC meldde in september 2011 dat in West Brabant met succes het concept van de vroegere wijkzuster heeft ingezet. Personeel tevreden, cliënten tevreden en dat allemaal voor minder geld. Het lijkt op het zusje van Buurtzorg Nederland waar zorgprofessionals tijd terug hebben gekregen om aandacht te geven aan hun cliënten in plaats van aan onnodige planning, registratie en andere overhead. Cliënten waarderen deze manier van werken van zelfsturende teams zeer, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel in 2009.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten