vrijdag 13 februari 2009

Online diagnose werkt? Hmmm


ComputerWorld bespreekt een vijftal websites in de VS waarbij de bezoeker via de invoer van symptomen zelf tot een medische diagnose kan komen, zo bericht Qure. Vanzelfsprekend zijn alle sites voorzien van waarschuwingen: bezoek uw arts voor een echte diagnose, etc. 

De online symptomen-checkers voorzien in een behoefte. Er zijn er wel 25 in de VS, met de “WebMD Symptom Checker” als meest populaire. Onderzoekers waarschuwen dat zulke websites angsten kunnen veroorzaken bij mensen zonder voldoende medische kennis. 

Komen de online symptoom-chekers echt tot goede diagnoses? De journalist van ComputerWorld eindigde steeds bij dezelfde diagnose, hoe hij de variabelen ook aanpaste. Onderzocht zijn: 
Het artikel noemt nog een 15-tal andere websites, met testen over uw (geestelijke) gezondheid. Hoe werkt zo'n site? Kijk maar eens op deze korte video.

In Nederland en België zijn vergelijkbare tools beschikbaar, o.a. bij:
Het lijkt er op dat we in Nederland en België wat voorzichtiger zijn met het aanbieden van online diagnoses dan in Amerika. Het merendeel van de gezondheidsinformatie wordt aangeboden via lijsten van ziektebeelden met doorklikmogelijkheden. Er is ook een zoekmachine voor gezondheidsinformatie: MediGo.

En wat is nu het effect van deze en andere soorten van voorlichting op de beslissingen die mensen nemen? Huisarts Annette Berendsen heeft onderzocht welke invloed kwaliteitsgegevens over ziekenhuizen of artsen hebben op de keuzen die mensen voor een arts of zorginstelling maken. Dat blijkt tegen te vallen: 'Zorgverzekeraars en politieke beleidsmakers verwachten dat mensen op basis van die cijfers een bewuste keuze maken voor een arts of kliniek, ook al is die verder weg. Maar volgens Berendsen let hooguit 6 procent van de patiënten op die prestatiegegevens en laat slechts 3 procent zijn keus ervan afhangen'. (Leeuwarder Courant)

Het Nivel heeft onlangs onderzocht hoe websites keuze-informatie voor consumenten in de zorg presenteren. Dit blijkt overal in de wereld anders te zijn; websites uit zes landen werden geanalyseerd. Het bijbehorende rapport is 14 MB (!) groot.

NB. Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen voorlichting en behandeling. In onderstaande reportage gaat de NOS in op dokteronline.com waar medicijnen kunnen worden besteld zonder tussenkomst van een arts.


Toevoeging 19.2.2009:

Nederlanders zijn in het algemeen minder geïnteresseerd in gezondheidskwesties dan de meeste andere Europeanen. Op Europees niveau vindt bijna driekwart het belangrijk om informatie te krijgen over gezondheid. In Nederland is dat 61%. Ook doen Nederlanders minder om ziektes te voorkomen (55% versus 65% op Europees niveau) en werken ze minder samen met de dokter om hun gezondheid te verbeteren (33% versus 46%). Ze zijn dan ook in vergelijking met andere Europeanen vooral te karakteriseren als ‘doctor dependent passives’: consumenten die beperkt zijn geïnteresseerd in informatie over gezondheid, vertrouwen op de mening van hun huisarts en tegelijkertijd geen warme band met hem of haar onderhouden. Dat blijkt uit onderzoek door communicatie-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 16.000 Europeanen van 18 jaar en ouder.

Op basis van de afhankelijkheid van de huisarts en de mate waarin iemand actief naar gezondheidsinformatie zoekt, heeft Porter Novelli vier profielen onderscheiden:

  • Doctor Independent Actives: zoeken actief naar gezondheidsinformatie in verschillende bronnen en onderhouden actief een band met hun huisarts.
  • Doctor Dependent Actives: waarderen gezondheidsinformatie maar hebben liever dat hun huisarts vertelt wat ze moeten doen in plaats van dat ze zelf bepalen wat goed voor hen is.
  • Doctor Dependent Passives: zijn beperkt geïnteresseerd in informatie over gezondheid. Zij vertrouwen erg op de mening van hun dokter, maar onderhouden geen sterke band met hem of haar.
  • Doctor Independent Passives: zijn het minst betrokken bij hun eigen gezondheid, staan sceptisch tegenover de medische wereld en vermijden interactie daarmee.

3 opmerkingen:

  1. Het geeft aan dat de zorgconsument hedetendage wel degelijk een behoefte heeft naar meer informatie, iets waar de zorgaanbieders en de overheid niet op ingericht zijn, zelfs als de diagnose wel onomstotelijk vastgesteld is. Ik ben benieuwd hoe de zorgaanbieders hiermee om denken te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam zojuist de website http://www.hierhebikpijn.nl tegen. Erg uitgebreide diagnose website! Je klikt een pijnlocatie aan en krijgt vervolgens gerichte vragen over je klachten. Aan het einde verschijnt een uitslag met aandoeningen die het meest bij de door jou opgegeven klachten passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste 'Online Diagnose', ik heb de door u aangegeven website uitgeprobeerd met een reële klacht. Ik kreeg geen goed advies, omdat ik de klacht niet goed kon omschrijven. Ook bij de DoktersApp gebeurde dat. Mijn conclusie blijft dan ook: het blijft blijkbaar erg moeilijk een goede diagnose te stellen. Jeroen

      Verwijderen