dinsdag 23 december 2008

TeleHealth: zo gek nog niet!


Zorg op Afstand is mooi, maar mensen die er nog nooit mee te maken hebben gehad reageren vaak op dezelfde manier:
  • Komt er dan geen mens meer aan te pas?
  • Ik ben tegen deze simpele manier van bezuinigen!
  • Het is pure verschraling van de zorg;
  • Gezondheidszorg is mensenwerk en die kun je niet vervangen door machines, hoe mooi ze ook zijn.
Wie beter dan gebruikers van Zorg op Afstand kunnen aangeven hoe zij deze nog nieuwe vorm van zorgverlening waarderen. In een recent onderzoek van Nivel (oktober 2008) 'Monitor Zorg op afstand' (> Link, PDF 1 MB) en 'Kwalitatieve rapportage 2008 van de monitor zorg-op-afstand' (> Link) komen zij aan het woord. Enkele uitspraken van gebruikers van zorg op afstand en van mantelzorgers:
  • ‘Het is een nieuw project, en ik kwam daar voor in aanmerking komen. Nou, dat leek mij heel interessant en leuk. Zo is het eigenlijk gekomen. En nu wil ik het niet meer kwijt’;
  • ‘Gewoon even een praatje willen maken, even een stem wil horen, en een mens wil zien, dat kan ook. Je hoeft niet met grote problemen te komen';
  • ‘Nou, als ik eens hulp nodig zou hebben, dan kan ik dat via het systeem doen. Dan kan ik thuis blijven wonen. Terwijl als ik ergens anders alleen zou zitten, dan kan ik dat niet';
  • 'Je bent eigenlijk een beetje rustiger. Want als er hulp moet komen, weet je waar je wezen moet, en dan kan ik dat inschakelen. Ik voel me wel veiliger';
  • ‘Het is gewoon simpel, er zitten maar een paar knoppen op’.
Zo gek nog niet, dus. Het is wel even wennen aan een noodzakelijke aanvulling op de reguliere zorg die (door ontgroening van de Nederlandse bevolking) in aantallen zorgverleners niet even hard groeit als de (door vergrijzing en aantal chronisch zieken) zorgvraag. TeleHealth biedt een van de noodzakelijke antwoorden op de groeiende zorgkloof (> Link).


Kijk ook naar bovenstaand interview met minister Klink (bron: Health Management Forum) of naar deze video met een doorkijkje naar wat vergrijzing op wereldschaal kan gaan betekenen.


Meer (Nederlandse) achtergrondinformatie:
  • 'Arbeidsmarkt en zorgvraag' van de Raad voor de Volsgezondheid en Zorg - september 2006 (> Link);
  • 'Veel personeel en slimme organisaties nodig in zorg en welzijn' van Prismant - december 2008 (> Link);
  • Een ander geluid (?) van Facility Network - oktober 2008 (> Link).
Kijk ook eens naar deze uitzending over het Skewiel Trynwalden project (dit onderwerp start na ongeveer 16 minuten):


Dit heeft niets van doen met TeleHealth, maar het dient wel hetzelfde doel: mensen in staat stellen op een volwaardige manier thuis te kunnen blijven wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten