woensdag 15 december 2010

Mensen handelen rationeel! Ja toch?

Meer informatie zorgt voor verandering van gedrag. Als het gedrag niet verandert, moeten we meer informatie geven en mensen meer aanspreken op hun eigenbelang, want dát drijft mensen. Mensen zijn in feite allemaal kleine economen: rationeel denkend en handelend vanuit eigenbelang? No Way, zo lieten Thaler en Sunstein eerder al weten in hun boek Nudge. Gemakzucht en vooroordelen zijn belangrijkere motivatoren.

Hoe kan dan het gedrag van mensen worden beïnvloed? Om ze minder te laten roken en drinken, en meer te laten bewegen? BJ Fogg, werkzaam bij het door hem opgerichte Persuasive Tech Lab van Stanford University, houdt zich al jaren met dit onderwerp bezig. In 1,5 minuut probeert hij de kijker gevoelig te maken voor de complexiteit van gedragsverandering.



Eenvoud. Deze film duurt iets langer dan de vorige: 12 minuten, terwijl het gaat over eenvoud...

OK, dan kort en krachtig in 3 sheets:
3 Steps to New Habits
View more presentations from Persuasive Technology Lab at Stanford.
Of kijk nog een keer naar de beroemde metro-trappen van Stockholm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten