donderdag 30 mei 2013

Columbusreis 2013 - Dinsdag 28 mei

Vandaag hadden we een vol programma dat van de ochtend tot de avond gevuld was. Met twee auto's zijn we naar Palo Alto vertrokken, om in de avond met de Cable Car, moe maar voldaan, weer terug te reizen naar het hotel.

De start werd gemaakt bij Health Horizons, onderdeel van het Institute For the Future. Miriam Lueck Avery nam ons mee in de resultaten van hun laatste onderzoek over Zorg en Informatie, genaamd 'A Guide to the Future; information ecosystems for well-being'. Zij onderscheiden 3 'hotspots' (automated and predictive systems (what we make), amplified roles and interactions (what we do), high-resolution views and interventions' (what we are)) en 5 'settings' (home, work, clinical, retail, on-the-go). Uit deze matrix rolden 12 voorspellingen van innovaties en veranderingen die een antwoord vormen op de uitdaging om informatie om te zetten in welzijn. Enkele van die voorspellingen zijn: quantified storytelling, programmable self-care, affective health sensing en persuasive profiles. Ik heb er als rode draad in gehoord: personalized medicine is niet alleen 'medicatie op maat', maar ook tijd en aandacht zodat elk persoonlijk verhaal verteld, gehoord en verwerkt kan worden. Een coach als hulp naast de arts, waarbij de coach ook virtueel kan zijn. 'De relatie opbouwen met patiënten bleek in ons onderzoek belangrijker te zijn dan medische kennis; kennis kun je leren, empathie en compassie moet voor een groot deel bij die coaches al aanwezig zijn'.

Daarna reden we door naar Scanadu, welke op het terrein van de Nasa gelegen is. Sam en Martin namen ons mee op de weg van waar het idee van de Tricorder ontstaan is tot aan Scanaflo en de Scout die in de week van ons bezoek op Indiegogo voor crowdfunding werd aangeboden. Velen van ons hebben daar op ingetekend. Door de tastbaarheid van deze concrete producten ontstond er een levendige discussie over mogelijke toepassingsgebieden en de vragen waarop ze nog geen antwoord hebben. Dat hoeft ook nog niet: de antwoorden komen wel, zo was het vertrouwen, als we met grotere groepen van mensen kunnen gaan testen. Hoewel men ziet hoe vastgelopen de Amerikaanse gezondheidszorg is, wil men uiteindelijk toch hun producten door de FDA goedgekeurd krijgen. De bijeenkomst werd afgesloten met het testen van de Scout, waarna we een screenshot kregen te zien van de App die binnenkort gelanceerd wordt.

Fitbit bezochten we na de lunch (broodjes in de auto) in Down Town San Francisco. Weer een concreet product, maar nu zonder de ambitie er een medisch apparaat van te maken. Het is een fitness- en welzijns-apparaat voor de consumentenmarkt, en van die focus wil men ook niet afwijken. FitBit is hard gegroeid: van 7 personen 3 jaren geleden naar nu 160. Hun doel: 'creating connected integrated devices: mobile, ambient sensors'. Als volgende stap zien zij het op basis van de gegenereerde meetgegevens gaan adviseren van klanten (denk hierbij aan de services van Dave Marvit van Fujitsu - maandag). Hoe zien zij hun onderscheidend vermogen ten opzichte van hun vele concurrenten: 'empower individuals' health and wellness'.

Shoppen en eten en door naar het laatste bezoek van deze dag: quantified doctor Paul Abramson. Voor mij was dit het hoogtepunt van de dag. Paul voert de persoonlijke zorg erg ver door en beperkt het meten (quantifying) tot een eenvoudige App die hij met een bedrijf ontwikkeld heeft. Deze App kan door de coach op maat worden ingesteld, zodat alleen dat gemeten wordt wat bij die patiënt past. De coach (quantcoach) is een nog jonge vrouw die vooral goed moet kunnen luisteren en moet kunnen doorvragen, meer dan dat er medische kennis nodig is. De begeleiding door de coach kan zeer intensief zijn: tot 1 of 1,5 uur per week, over meerdere weken. Het eerste doel is uit te zoeken wat de achterliggende reden van ongezond gedrag is, hetgeen patiënten sosm boos of verdrietig doet weglopen omdat ze daarmee niet geconfronteerd willen worden. De coach schrijft haar bevindingen in het EPD en die bevindingen zijn voor Paul het belangrijkste aanknopingspunt voor de behandeling - niet de data (welke vaak uit foto's uit het dagelijkse leven bestaat) die uit de App komt. De vertaalslag is cruciaal, zo vertelde hij. Video-gesprekken en een grootscheeps opgezette aanpak zijn over het algemeen mislukt (o.a. door geringe bandbreedte) of gedoemd te mislukken. Personalized medicine met heel veel tijd en aandacht. Al met al een zeer boeiende dag! Zie ook de blog van Daan Dohmen die hij over deze dag geschreven heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten