donderdag 3 maart 2011

Waar heb ik geen tijd voor?

Als ik zo de titels van mijn columns in De Eerstelijns doorneem, valt me op dat ik het vaak over 'Tijd' heb. Tijd, tegenwoordig een van onze grootste kostbaarheden - omdat er zo weinig van is. 'Geen tijd' kan dan ook vaak gezien worden als 'Geen prioriteit'; alleen daarover al kunnen meerdere columns gevuld worden.

Ook in de zorg is Tijd een kostbaar goed. Ik refereer nog maar een keer aan het prachtige artikel van Atul Gawande over The Hot Spotters in The NewYorker: geld verdienen door patiënten meer aandacht te geven. Of het bericht over zorgverzekeraar Geisinger Health System in de New York Times waar deze zorgverzekeraar huisartsen aanzet meer tijd aan patiënten te besteden; de financiële winst wordt onderling verdeeld.

Maar hoe zit het bij onze eigen huisarts? Hoe komt hij met zijn tijd uit? In mijn werk heb ik vaak met vragen op dat gebied te maken, daarom heb ik in deze column enkele suggesties vermeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten