De verklaring is even eenvoudig als verbazingwekkend: (betalende) patiënten bezoeken minder dure artsen en meer 'kant en klaar' stations als MinuteClinic en TakeCare - een beweging die al door Clayton Christensen min of meer voorspeld was. Ze werken sneller, ze zijn goedkoper en het resultaat is vergelijkbaar met dat van de 'gewone' arts. Het betreft (ruim 100) ziektebeelden die een eenduidige oorzaak hebben, zoals allergieën, hoesten, oorpijn, prikkelende ogen, keelpijn, urineweginfectie, blaren, brandwonden, kwallenbeten, snij- en schaafwonden, verstuikingen, acne, voetschimmel, waterpokken, infecties, zweertjes in de mond, schurft, gordelroos, wratten, cholesterol- en diabetes screening, zwangerschapstest, stoppen met roken, TBC test, en diverse vaccinaties; en dat alles tegen een vaste prijs en 'niet goed geld terug' garantie.
Wat heeft dit nog te maken met 'Zorg Thuis & Technologie'? Het zijn voorbeelden van verschuivingen van gezondheidszorg naar 'huis' en naar 'om het huis', in dit geval: in de supermarkt of in het winkelcentrum. Want daar zijn deze 'walk-in's' gehuisvest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten