woensdag 18 maart 2009

iPhone en de Zorg van de Toekomst

Kan de iPhone een bijdrage leveren aan de noodzakelijke vernieuwingen in de zorg, waarbij veel meer zorg op maat geleverd gaat worden? Ja, maar hoe dan?

John Moore van Chilmark Research schrijft er over in zijn blog 'Apple iPhone 3.0: New Possibilities for Health & Wellness Apps'. Ik werd vooral gegrepen door de zin 'It is our firm belief that the only way we will truly restructure the healthcare sector will be through a bottom’s up restructuring process that is driven by consumers.' Mooi, maar wat kan de iPhone daartoe bijdragen?

De iPhone (synoniem voor alle smartphones die met speciale software geladen kunnen worden) wordt in mijn ogen hét persoonlijke communicatiemiddel, ook voor de zorg (thuis en onderweg). De iPhone wordt meer en meer geaccepteerd in onze maatschappij. Niet alleen heeft vrijwel iedereen zo'n apparaat (minimaal 1), maar er komen steeds meer bedrijven die 'er iets mee doen'. Zo wordt het door de Rabobank ingezet als betaalmiddel, wordt het gebruikt om de weg te vinden en om verdwaalde mensen op te sporen, kun je het gebruiken als verlengstuk van een microscoop, kun je er meetdata van bijvoorbeeld een lab-on-a-chip mee doorsturen naar een arts, kun je er (streaming) video op kijken, foto's mee maken, muziek en radio mee beluisteren, emailen, websurfen, het kantoor binnenhalen (agenda, tekstverwerker, enz.), de laatste wetenschappelijke artikelen binnenhalen (wat steeds meer gebeurt) - en ook nog bellen. Op deze manier wordt de iPhone het centrale apparaat in ons leven.

Het sterke is dat het concept van de iPhone van niemand is: iedereen kan daardoor aanhaken en voortbouwen op waar anderen geld mee verdienen, zoals telefoonmaatschappijen, hardware leveranciers en medici. Combineer dat met open source en een platform waar ontwikkelaars hun waren kunnen aanbieden, en je hebt een ijzersterke combinatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten