maandag 27 oktober 2008

Waar vertrekt u?

Veel van wat wij in privé en professioneel doen hangt af van onze uitgangspunten. Vaak expliciteren we die uitgangspunten niet: we willen dat niet of we kunnen dat niet. In het uiterste geval praten we dan over 'intuïtie'. Dat is jammer en soms zelfs schadelijk voor het werk dat we doen (en voor de relatie...).

Uitgangspunten kunnen zeer hardnekkig zijn; onuitgesproken nog meer dan als ze worden uitgewerkt. Ze bepalen ons handelen meer dan ons lief is. Zicht krijgen op die uitgangspunten is essentieel om zicht te krijgen op je eigen handelen en om je bedrijf of organisatie op de juiste wijze te positioneren. Noem het Visie, noem het Missie of Strategie: ze vormen het hart van ons handelen.

De Duitse consultant (Unternehmensberater) Ehrhardt Heinold schreef in 1993 het boekje Erfolgreich durch strategische Marketing en behandelt daarin op beeldende wijze dit fenomeen.


Zijn uitgangspunt daarbij is: een probleem kan niet op z'n eigen niveau worden opgelost: daarvoor moet je een treetje stijgen. Uiteindelijk kom je zo op het hoogste niveau uit: de strategie van de onderneming. Ieder die die niet goed in het vizier heeft (doordat er geen strategie is, doordat die niet goed gecommuniceerd is of doordat 'ie niet 'werkt') is in gevecht met een zevenkoppig monster: elk afgehakte kop levert minimaal twee nieuwe op.

Heinold onderscheidt de volgende niveaus: Strategie - Spanning - Macht - Psyche - Informatie - Financiën - Wetenschap - Techniek - Fysiek. 

Meer lezen? Zoek op isbn 3-612-21050-5 of kijk bij http://www.hspartner.de/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten