maandag 27 oktober 2008

Hoe goed is uw oriëntatievermogen?

Als je gaat inkopen oriënteer je je op de markt: waar zijn de koopjes te vinden, hoe kom ik aan de beste wijn tegen de laagste prijs, bij welke winkel slaag ik het beste voor mijn kleding. Maar hoe is dat gesteld bij de inrichting van uw organisatie: wat past het beste bij het doel wat u voor ogen staat?

In de logistiek bestaan grofweg twee manieren van inrichten van een productiestraat: volgens de procesoriëntatie en de productorëntatie. Procesoriëntatie is m.n. geschikt voor de fabricage van massaproducten, zoals paperclips en frisdrank; productoriëntatie wordt toegepast als er sprake is van kleine series en een hoge variëteit. Uitgetekend ziet dat er ongeveer zo uit.





Volvo was een van de eerste bedrijven die hun productie van massaproducten omgooide van product- (lopende band) naar procesoriëntatie (productie-eilanden). Er werd een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de medewerkers gelegd: van aanwezigheid- naar resultaatverantwoordelijkheid. Wat kan dit voor de zorg betekenen?

Nog te veel organisaties hebben hun productie (dat mag dan niet zo heten 'omdat we met mensen te doen hebben') ingericht volgens de procesoriëntatie. Voor klanten / patiënten / zorgconsumenten / cliënten betekent dit dat ze zich telkens moeten verplaatsen naar die plek waar ze het beste geholpen worden. Kortom: de inrichting van de fabriek staat centraal en niet de doorlooptijd van het product. Waarom?
  • Omdat we het altijd zo doen;
  • Omdat we niet beter weten - kan het ook anders?
  • Omdat dit het beste voor de cliënt is: dit is de slimste inrichting die je je kunt bedenken.
We weten wel beter: menige fabriek is al omgebouwd naar procesoriëntatie, omdat voor de totale kostprijs niet de werktijden van de machines zijn, maar de (korte) tijd dat het onder hande werk (= voorraad) in de fabriek aanwezig is. Tijd is geld, maar ook: op deze wijze schep je de beste condities voor unieke (ook tussentijds aanpasbare) stuksproductie - en wie wil dat niet: De Klant Centraal...

Aanvulling op 23 april 2009:
Wat kunnen bovenstaande verschillen in oriëntatie nu betekenen voor de gezondheidszorg? Wat zegt dit over verwachtingen en benaderingswijzen van patiënten en artsen? In Medisch Contact van 16 april 2009 verscheen hierover een verhelderend artikel van Vermunt en Westert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten